Facelifting Renault Trafic 2019 – nowe silniki!

Facelifting Renault Trafic 2019 – nowe silniki!

W końcu przewoźnicy doczekali się wprowadzenia większych silników do bardzo udanego modelu dostawczaka jakim jest Renault Trafic.

Przypominamy, do tej pory obecny model dostępny był wyłącznie z silnikami 1.6 litra w trzech wersjach mocy: 95 KM, 125 KM i 145 KM. Ogólnie poza bardzo wczesną serią na początku produkcji tego modelu, silniki te charakteryzowały się dobrymi osiągami, wysoką kulturą pracy oraz dużą bezawaryjnością… jednak tylko przy przeciętnym użytkowaniu.

Pojazd ten z racji atrakcyjnej ceny, stosunkowo pojemnego wnętrza, odporności zawieszenia na delikatnie mówiąc duże obciążenie, wybierany jest często przez firmy mocno eksploatujące te pojazdy, nierzadko osiągając przebiegi na poziomie 300 a nawet 400 tys. kilometrów. Dodając do tego częstą rotację kierowców, silniki 1.6 okazywały swoje słabości wynikające z dużego przesilenia jednostki. Warto wyjaśnić, że parametry silników wymuszały stosowanie przez producenta takiego przełożenia przekładni głównej i skrzyni biegów, które pozwalało zachować dobre osiągi kosztem generowania wysokich obrotów silnika przy autostradowych prędkościach. Taki układ powiększał koszty zużycia paliwa i mimo technicznej doskonałości silników skracał ich żywotność. Silniki 1.6 odmawiają posłuszeństwa często przy przebiegach 200-300 tys. km a osiągnięcie przebiegu 600 tys. km jest uznawane za bardzo dobry wynik.

Branża transportowa, zwłaszcza klienci skazani na niemalże monopolistę w postaci Renault Trafic i jego bliźniaczych odpowiedników: Opel Vivaro/Fiat Talent oraz Nissan, od niemalże początku produkcji modelu oczekiwali na silnik o większej pojemności z większym momentem obrotowym w szerszym zakresie obrotów silnika i większą bezawaryjnością podczas intensywnej eksploatacji pod dużym obciążeniem.

Producent wysłuchał forum i chwała mu za to! Przy okazji faceliftingu pojazdu obejmującego wyposażenie z zakresu bezpieczeństwa, oświetlenie zewnętrzne wymieniono całą paletę silników zastępując jednostki 1.6 silnikami 2.0 litra. Są to bardzo nowoczesne jednostki silnikowe sprawdzone wcześniej w eksploatacji m.in. osobowych Renault Kaleos.

Czas pokaże, czy nowoczesne silniki, łączone teraz także z automatycznymi skrzyniami biegów (czego brakowało w poprzednich jednostkach 1.6 litra) spełniają oczekiwania klientów. Z całą pewnością jazda będzie przyjemniejsza, płynniejsza i teoretycznie powinna być ekonomiczniejsza, gdyż nie od dziś wiadomo, że z reguły wysilone jednostki o małej pojemności zużywają pod obciążeniem więcej paliwa od silników z większą pojemnością skokową. Jeśli wierzyć producentowi, ekonomia przemawia za nowym rozwiązaniem.

Analizując plusy i minusy silników Renault Trafic, tych już nie montowanych 1,6 litra oraz najnowszych 2,0 litra, warto mieć na uwadze, że konstrukcja pojazdu, jego karoserii, podwozia i innych elementów jest tak bardzo udana, że właśnie silniki zdawały się być najczulszym elementem czasami podlegającym negatywnym ocenom. Eksploatacja tych pojazdów bywa tak bardzo intensywna a wymagania ich właścicieli i kierowców wygórowane, że przeciętny przedsiębiorca (bo tacy najczęściej korzystają z floty typu Renault Trafic) winien mieć do tych ocen duży dystans, wszak niewiele jest użytkowników tych busów generujących tak duże przebiegi.

Osiągi Renault Trafic po liftingu 2019:

Czy silniki 2.0 trafią do bliźniaczych busów Opel Vivaro, Fiat Talent, Nissan? Do Opla z pewnością nie, gdyż model ten całkowicie zmienił konstrukcję i teraz wykorzystuje platformę wykorzystywana przez PSA i Toyotę. Jest to całkiem inna konstrukcja, o czym napiszemy w jednam z kolejnych artykułów.